OOPS. Your Flash player is missing or outdated.Click here to update your player so you can see this content.
You are here: Domov
Spominska maša
vodice.gif
 
Spominska maša za padle vseh narodnosti v 1. sv. vojni
ob obletnici konca 1. sv. vojne.


Med mašo bo izveden

Requiem

Avgusta Ipavca


Sodelujejo:
Združeni zbori Posočja
Akademski pevski zbor Vinko Vodopivec Ljubljana
Alt solo: Anja Kavčič
Zborovodja: Matej Kavčič
Organistka: Renata Bauer
Dirigent: Marko Munih

Dijaki dramsko-gledališke smeri Umetniške gimnazije Nova Gorica
Člani kluba Mladih Tigrovcev
Društvo 1313
Folklorna skupina Bizijaki
Učenci osnovne šole Soča-Trenta
Režiser: Marjan Bevk

V nedeljo, 14.11. ob 16.00 v baziliki na Sveti Gori

AVGUST IPAVEC-REQUIEM

 

Requiem je delo, ki ga je skladatelj Avgust Ipavec napisal leta 2008 v spomin padlim vseh dežel ob 90-letnici konca 1. svetovne vojne. Žalna maša za ženski in moški zbor, soliste in orgle je napisana v jezikih narodnosti, katere so sodelovale na Soški fronti in jih tako simbolično združuje v mašni daritvi. Ob obveznih latinskih liturgičnih spevih žalne maše se skozi vse delo vrstijo spevi in dialogi med ženskim, moškim in mladinskim zborom v ruščini, nemščini, italijanščini ter slovenščini, ki vsak po svoje in kot celota izražajo bolečino in strahote vojne in prošnjo za pokoj vseh padlih, ter s tem izjemno inventivno dopolnjujejo sporočilnost in simboličnost liturgičnega teksta; ta razsežnost pa tradicionalni obliki maše za rajne dodaja izjemno mednarodno noto.

 Maša je bila krstno izvedena ob slovestnostih ob 90-letnici konca 1. svetovne vojne leta 2008 v Bovcu in Drežnici, kasneje pa je doživela še izvedbe v Tolminu, Redipugliji, stolnici Sv. Štefana na Dunaju ter v dvorani Evropskega parlamenta v Strasbourgu.

 

Maša se prične z Vstopnim spevom (Introitus), katerega naznanijo zvoki orgel, ki simbolično trikrat pozvonijo v čast padlim treh dežel. Besedilo Introitusa, katerega poje ženski zbor Requiem aeterneam dona eis, Domine et lux perpetua lucetat eis (Gospod, daj jim večni mir in pokoj in večna luč naj jim sveti) uvede moški zbor, ki z rusko pravoslavno antifono Bogorodice djevo predstavi najprej Slovane. Temu sledi pesem ranjenega avstrijskega vojaka O, mein lieber Gott, wenn ich sterben muss, umarme du mein kind (O, moj Bog, če čas je, da umrem, vzemi mojega otroka v svoj objem.) Italijanski narod najprej zapoje pesem o pomladi E ritornatta la rondinella (Vrnila se je lastovka), ki ponazarja petje italijanskih otrok svojemu očetu, pesem La preghiera e sempre per te (V molitvi sem vedno s teboj) pa je izraz deklet, mater in žena, ki pojejo spev ljubezni, sočutja in bolečine svojemu fantu, možu-vojaku. Introitus se zaključi z vojakovo smrtjo, katerega spremlja spominska pesem otroka, ki se izlije v končno prošnjo: Reqiuem aeternam.

 

Kyrie (Gospod, usmili se) uvede koralni napev mladinskega zbora, katerega spremlja ruska molitev Gospodi, pomiluj v moškem zboru, ki nato zapoje koralni spev v nemščini ob spremljavi besedila Christo pieta (Kristus, usmili se) v ženskem zboru. Spev Kyrie in Gospodi pomiluj se ob koncu stavka ponovi in ga v temačnem molovskem vzdušju sklene

 

Offertorium (Darovanje) je stavek v katerem se ob liturgičnem besedilu pojavi solistični spev alta. Solistka s simboličnimi besedami Simona Gregorčiča: Njega od nikoder ni podaja ključno misel Offertoriuma: Bolečina je moj dar na tvoj oltar.

 

Sanctus in Benedictus (Svet in Blagoslovljen) predstavlja mogočno pesem svetnikov in mučencev, ki sprejemajo mrtvega vojaka v nebeško kraljestvo. V stavku se ob liturgičnem tekstu vrstijo prošnje za umrle v treh jezikih.

 

In paradisum (V raju) je zaključni stavek maše v katerem ponovno nastopi sopran solo ob spremljavi moškega zbora, ki poje vojakovo prošnjo Voca me cum benedictis (Sprejmi me med blagoslovljene). Moški zbor nato ob spremljavi ženskih glasov zapoje pesem Con i suoni dell' paradiso ti aspetto al altare divino. (Ob rajskih zvokih čakam nate ob Božjem oltarju.) Glas mrtvih - živim poslan sporoča novico upanja, da so mrtvi dosegli svoj mir. Delo se zaključi s sklepno prošnjo Libera me de morte aeterna, cum sanctis tuis in aeternum (Reši me, Gospod, večne smrti, s svojimi svetniki v večnosti), katero zaključi ponovljeni spev Requiem aeternam. Amen. (Daj jim večni mir in pokoj. Amen.)

 

Matej Kavčič

 

Pri izvedbi Requiema sodelujejo: Mešani mladinski zbor Gimnazije Tolmin, Mešani pevski zbor »Canto ergo sum«, Tolmin, Mešani pevski zbor Sv. Anton, Kobarid, Ženski pevski zbor »Znamenje«, Volče, Moški pevski zbor Golobar, Bovec, Moški pevski zbor Justin Kogoj«, Dolenja Trebuša, Oktet »Simon Gregorčič«, Kobarid, Primorski pevski zbor »Vinko Vodopivec«, Ljubljana, učenke  oddelka za solopetje Glasbene šole Tolmin in solistka Anja Kavčič pod vodstvom zborovodje Mateja Kavčiča, ob orgelski spremljavi Renate Bauer in vodstvom dirigenta Marka Muniha.

 

PROLOG:

 

Že imate-ostane isti!

Avgust Ipavec

Avgust Ipavec se je rodil 2. junija 1940 v  Gorici (Italija). Na Teološki fakulteti v Ljubljani je diplomiral leta 1966, zatem pa je na Akademiji za glasbo v Ljubljani leta 1974 končal študij kompozicije pri prof. Danetu Škerlu. Podiplomski iz kompozicije je opravil na Dunajski visoki šoli za glasbo, v razredu prof. Alfreda Uhla. Najbolj je znan po svojih oratorijskih delih kot so oratoriji Ad portas Israel, Fonte d'amore, Ad missam in agris, Zlatorog, Pusti peti moj'ga slavca, napisal je kantati Križev pot in Božična pastorala ter maše Missa Populorum, Sv. Jakoba, Marija Pomagaj in Requiem. 4. decembra 2006 je prejel zlati častni znak Republike Avstrije.

 

Pri izvedbi so nam pomagali:

 

Frančiškanski samostan Sveta Gora

gvardijan p. Bogdan Knavs

JSKD Tolmin

ZKD Tolmin

 

 

 

 

Ultra cineres hostium ira non superest-Sovraštvo naj ne sega čez pepel umrlih

(napis na cerkvi Sv. Duha v Javorci pri Tolminu)

 
< Nazaj   Naprej >